Podsumowująca mobilność w Polsce w ramach projektu Erasmus Plus pt. „Mobilność zagraniczna narzędziem wzmacniania kompetencji kluczowych uczniów”

Od 18 czerwca 2022 r. gościliśmy dwie grupy uczniów i nauczycieli z Grecji i Włoch w ramach wspólnie realizowanego projektu Erasmus+ „Mobilność zagraniczna narzędziem wzmacniania kompetencji kluczowych uczniów”. Było to najdłuższe, podsumowujące spotkanie wszystkich partnerów projektowych.

Pierwszego dnia powitaliśmy wszystkich na lotnisku w Warszawie. Podczas pobytu w stolicy Polski nasi goście mogli zobaczyć najważniejsze zabytki Warszawy. Uczniowie zwiedzili Zamek Królewski, Starówkę Warszawską, przeszli od Barbakanu przez Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat do Pałacu Kultury, gdzie z 30 piętra mogli podziwiać widok na całą Warszawę. W międzyczasie dowiedzieli się jakie uroczystości odbywają się na placu Defilad oraz dlaczego Pomnik Nieznanego Żołnierza jest tak ważny. Ponadto odwiedzili Kościół Świętego Krzyża, gdzie spoczywa serce Chopina. Na koniec podzieleni na grupy, uczniowie wzięli udział w grze terenowej, podczas której mieli za zadania odnaleźć za pomocą mapy standardowej i Google Maps ławeczki Chopinowskie, grające utwory artysty. Uczniowie mogli również użyć kompetencji społecznych i językowych pytając przechodniów o drogę.

Pierwszy dzień działań w Łowiczu rozpoczął się od udziału w Procesji Bożego Ciała, która zrobiła na naszych gościach ogromne wrażenie. Mogli tu poznać nie tylko religijność, ale także polską sztukę ludową z terenów dawnego Księstwa Łowickiego – kolorowe haftowane  sztandary, chorągwie, dzieci w barwnych łowickich strojach, niosące przyozdobione poduszki, sypiące kwiaty przed monstrancją czy przytrzymujące barwne wstążki przy chorągwiach.

Kolejnym punktem niedzielnych działań był pobyt w Skansenie w Maurzycach. Tego dnia można było wziąć udział w ciekawych warsztatach plecenia wianków na głowę, czy też pieczenia podpłomoyków, obejrzeć występy zespołów ludowych oraz zwiedzić stare łowickie chaty w muzeum ludowym. Na koniec nasi włoscy i greccy partnerzy uczestniczyli w tradycji puszczania wianków na wodzie w Noc Świętojańską.

Kolejny dzień upłynął pod znakiem działań warsztatowych, tym razem w szkole. Były to zajęcia z haftu koralikowego oraz wykonywania tradycyjnych łowickich wycinanek, które prowadziły miejscowe twórczynie ludowe w ramach współpracy z Zespołem Szkół i Placówek Oświatowych Województwa Łódzkiego w Łowiczu.

Na wtorek 21 czerwca zaplanowano wyjazd do Pałacu Radziwiłów w Nieborowie oraz Parku w Arkadii. Położony wśród pięknych ogrodów pałac zachwycił naszych zagranicznych przyjaciół swoimi barokowymi wnętrzami i historią, podobnie jak baśniowy ogród pełen historycznych budowli w Arkadii. Uczestnicy udali się również do karczmy w Bednarach na warsztaty kulinarne, na których doskonalili swoje umiejętności w gotowaniu pierogów
i czerwonego barszczu. Wskazówek kulinarnych udzielał im profesjonalny kucharz, pracujący w goszczącej ich restauracji.

Po południu wszystkie grupy udały się do zaprzyjaźnionej szkoły, Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 2 w Łowiczu, aby nauczyć się tradycyjnych tańców ludowych
i obejrzeć próbę zespołu pieśni i tańca Blichowiacy. Prowadząca instruktorka, kierownik zespołu, opowiedziała o historii stroju łowickiego oraz zaprezentowała strój męski i damski. Dwie pary uczniów z Grecji i Włoch miały możliwość założenia i zaprezentowania się w tradycyjnym łowickim ubiorze ludowym. Podczas warsztatów nasi zagraniczni partnerzy nauczyli się podstawowych kroków oberka i Poloneza.

W środę, 22 czerwca wszyscy uczestnicy udali się do Torunia, miasta określanego domem Mikołaja Kopernika, patrona szkoły polskiej. Tam wzięli udział w grze terenowej połączonej ze zwiedzaniem miasta: nawazniejszych obiektów: Krzywej Wieży, Poczty, Ratusza Miejskiego, budynków Uniwersytetu Toruńskiego. Udali się na warsztaty robienia pieników,  a następnie zwiedzili Dom Mikołaja Kopernika.

Kolejny dzień to praca nad rezultatami projektu: filmami, wystawą i przewodnikiem turystycznym. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy międzynarodowe grupy projektowe. Każda z nich pracowała nad innym rezultatem. W pracowni komputerowej powstawały trzy finalne filmy z trzech mobilności we Włoszech, Grecji i Polsce. W pracowni humanistycznej uczniowie przygotowywali materiały do plakatów na wystawę uliczną, a w pracowni językowej powstawał przewodnik w czterech językach. Nad całością prac czuwali opiekunowie z każdej ze szkół oraz nauczyciel plastyki i absolwentka polskiego liceum, która ukończyła szkołę filmową w specjalności montaż filmowy, która dała wiele cennych wskazówek do tworzenia filmów.

Kolejny dzień to praca nad wystawą zorganozowaną przed budynkiem II Liceum. Uczniowie, podzielieni na grupy przygotowali plakaty ze zdjęciami przedstawiającymi najważniejsze zdaniem uczniów działania projektowe w czasie obu spotkań- zarówno we Włoszech jak i w Grecji. Uczniowie przygotowali wystawę kolaży złożoną ze zdjęć oraz prac nanaulanych, jakie wykonywali podczas warsztatów we Włoszech. Dodali również napisy, flagi, logotypy. Oficjalnego otwarcia wystawy przed szkołą dokonano tego samego dnia.
Ostatni dzień to prezentacja efektów wspólnej pracy, dokonanie ewaluacji projektu poprzez ankietę dla uczniów i nauczycieli, przeanalizowanie mocnych i słabych stron, podsumowujące zebranie nauczycieli, pokaz i nauka tańców ludowych oraz wręczenie certyfikatów udziału w mobilności w Polsce.

Był to bardzo pracowity dzień dla wszystkich uczestników, a cała mobilność pozostanie w pamięci wszystkich na długo.

Opracowały: Agnieszka Ruta-Kucińska i Agata Kołucka

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Skip to content