Realizacja założeń projektu Erasmus+ „Euronauka w Medyku” na Litwie

Od 14 do 23 kwietnia 2024 r. 15 uczniów i 2 nauczycieli naszej szkoły wzięło udział w projekcie 2023-1-PL01-KA121-SCH-000137612 realizowanym w ramach uzyskanej Akredytacji w programie Erasmus+, sektor Edukacja Szkolna. Uczestnicy wyjazdu mieli przyjemność odwiedzić Litwę – miejsce nie tylko godne zobaczenia pod względem pięknych krajobrazów i zabytków, lecz także pod względem wspólnej i ciekawej historii.

Podczas pobytu na Litwie uczniowie skupiali się przede wszystkim na nawiązaniu relacji z rówieśnikami z Jaszun – miejsca, w którym znajdowała się polsko-litewska szkoła – główny punkt integracji młodzieży. W trakcie trwania projektu każdy z uczestników sumiennie realizował główne jego założenia, tzn. poznawanie wspólnej historii oraz kultury Polski i Litwy, rozwój kluczowych kompetencji – umiejętności cyfrowych, społecznych, językowych i osobistych.

Pierwszego dnia aktywności, uczniowie udali się do Gimnazjum im. Michała Balińskiego w Jaszunach, gdzie poznawali historię szkoły, a także zgłębiali informacje o jej patronie. Litewska młodzież z niezwykłą życzliwością przywitała uczestników z Polski i oprowadziła ich po szkole. Nie obyło się także bez wspólnych tańców i zabaw.

Najważniejszym celem drugiego dnia było poznanie historii obu narodów. Uczniowie wraz z opiekunkami zwiedzali najważniejsze miejsca w Wilnie: Ostrą Bramę, cmentarze na Rossie i na Antokolu, kościół św. Apostołów Piotra i Pawła, Basztę Giedymina, Zamek Wielkich Książąt Litewskich oraz Górę Trzykrzyską.

Trzeci dzień był niezwykle aktywny, gdyż zaczął się od kolejnej wizyty w Gimnazjum, gdzie nastąpiła prezentacja szkół. Litewska młodzież zaprezentowała charakterystyczne tańce i pieśni litewskie. Niezwykle wzruszający okazał się widok naszych rówieśników w strojach regionalnych oraz zaangażowanie z jakim podeszli do swojego występu.

Następnie przyszedł czas na uczniów II LO im. Mikołaja Kopernika w Łowiczu, którzy pokazali prezentacje dotyczące: szkoły, regionu łowickiego, swoich pasji i zainteresowań. Wszyscy z wielkim zaciekawieniem oglądali przygotowane materiały i każdy występ nagradzali gromkimi brawami.

Tego dnia polska młodzież miała okazję zobaczyć jeszcze Cerkiew Ducha Świętego i Kościół św. Anny, a także poznać miejsca ściśle związane z osobą Adama Mickiewicza, a szczególnie z jego twórczością. Warto tutaj wspomnieć o celi Konrada, Klasztorze Bazylianów, Uniwersytecie Wileńskim czy chociażby różnych miejscach pobytu naszego wieszcza narodowego na terenie Wilna. Ostatnim punktem dnia była Wieża Telewizyjna, z której uczestnicy mogli podziwiać cudowną panoramę stolicy Litwy. Piękna pogoda sprawiła, że spojrzenie z tak dużej wysokości na Wilno, zrobiło na uczniach niezwykle wrażenie.

Czwartego dnia uczniowie dotarli do osobliwych ruin barokowego pałacu Brzostowskich. Następnie udali się do Gimnazjum, gdzie wspólnie z litewską młodzieżą w pełni poświęcili się przygotowywaniu grupowych prezentacji. Tematyka projektów oscylowała wokół podobieństw i różnic kulturowych między narodami, zawiłej historii Polski i Litwy, a także literatury. Uczestnicy zakończyli swój dzień spacerem po nieznanej im dotąd urokliwej części Wilna.

Po intensywnych aktywnościach, piątego dnia nadeszła chwila relaksu. Uczniowie eksplorowali kolejne zakątki miasta, m.in. Zarzecze, szczegółowo poznając przeszłość stolicy. Jednocześnie przygotowywali się do wyjazdu do Kowna, który odbył się kolejnego dnia.
W trakcie wycieczki młodzież wraz z nauczycielami spacerowali czarującymi uliczkami starego miasta, podziwiając najważniejsze historyczne zabytki, takie jak Klasztor Dominikanów oraz Kościół Jezuitów pw. św. Franciszka Ksawerego. Idealne zakończenie dnia stanowił tradycyjny litewski posiłek skonsumowany w jednej z lokalnych restauracji.

Troki, czyli turystyczny symbol Litwy, były celem siódmego dnia projektu. Uczestnicy mieli okazję podziwiać ujmujący zamek na wyspie i zachwycali się przepięknymi, kolorowymi domami Karaimów, mniejszości etnicznej tureckiego pochodzenia. Był to ostatni punkt na planie wycieczki, gdyż ostatniego dnia uczniowie kończyli i prezentowali swoje prace w szkole w Jaszunach. Po wzruszajacym pożegnaniu i wręczeniu symbolicznych upominków, nadszedł czas, aby udać się w podróż powrotną do Polski.

Uczniowie w pełni zrealizowali założenia projektu, czego rezultatem są przygotowane przez nich prezentacje. Udział w tym niezwykłym przedsięwzięciu pozwolił poszerzyć wiedzę z zakresu kultury i wspólnej historii Polski oraz Litwy. Dla młodzieży najcenniejsze okazały się jednak przyjaźnie nawiązane dzięki tak udanej międzynarodowej integracji. Miejmy nadzieję, że przetrwają jak najdłużej.

Scroll to Top
Skip to content